Czy warto być atrakcyjnym? - tata po rozwodzie - tataporozwodzie
Nauka

Czy warto być atrakcyjnym?

Przyjęło się, że nasz wygląd jest sprawą drugorzędną. W zasadzie większość zapytanych osób zazwyczaj odpowiada, że to wnętrze jest ważne, a wygląd tak na prawdę się nie liczy. Czy to prawda? Czy rzeczywiście wygląd nie ma znaczenia? W tym poście spojrzę na ten aspekt całkowicie obiektywnie – przez pryzmat badań naukowych.

Moje subiektywne zdanie

Ze swojego punktu widzenia mogę powiedzieć, że stosunek ludzi do mojej osoby zmienił się, kiedy zmienił się mój wygląd. Moim subiektywnym zdaniem, odbiór mojej osoby zmienił się na plus. Nie tylko bliscy, ale i całkowicie nieznajomi zaczęli traktować mnie zupełnie inaczej. Kiedy byłem otyły nie przypisywano mi cech takich jak rzetelność czy sumienność. Nie mówiąc już o sile woli. Przez to też nie byłem osobą, której można powierzyć jakieś zadanie. Po metamorfozie zmieniło się to o 180°. Przedtem patrzyli na mnie jak na „gorszego”, a potem jak na „równego” niekiedy „lepszego”. Aczkolwiek we wstępie napisałem, że oprę się na badaniach naukowych, a piszę o własnym zdaniu, dlatego zabieram się do właściwego tekstu.

Sekunda

Czy wiecie, że potrzeba mniej niż 1 sekundy, aby ocenić, czy ktoś jest atrakcyjny? Dr A. Brielmann i prof. D. Pelli na łamach czasopisma Current Biology łączą estetyczną atrakcyjność z poczuciem przyjemności. Piszą, iż wystarczy już niecałe pół sekundy, aby ocenić, czy twarz rozmówcy jest atrakcyjna. Ponadto sugerują, iż doświadczanie piękna współdzieli sieć neuronową powiązaną z przetwarzaniem przyjemności.1 

Ponadto po przeprowadzonym min. przez dr A. Slater’a2 eksperymencie okazało się, że już noworodki potrafią ocenić, czy ktoś jest atrakcyjny, czy też nie. Już jednodniowe dzieci oceniają ludzi przez pryzmat atrakcyjności.3 Ich uwaga była dłużej skupiona na „ładnych” twarzach, niż na tych „brzydszych”. Z tego drugiego badania wynikają wnioski potwierdzające pierwsze badanie, a mianowicie fakt, iż ocenę tego, kto jest atrakcyjny mamy zapisaną w genach. Co więcej, dzieci preferowały te same atrakcyjne twarze, ich gust był bardzo zbliżony.

Wyższość pięknych ludzi

Po przeprowadzonych badaniach w 1980 roku przez J. Stewarta, który notabene pisał kiedyś o opisanym przeze mnie Locus of Control, okazało się, że atrakcyjni fizycznie kryminaliści dostawali niższe wyroki karne.4 Mało tego, wskazał on również na korelację, że im bardziej atrakcyjny był oskarżony, tym mniej surowa była kara.

Dopowiem, że po 20-to letnim badaniu kohortowym populacji prowadzonym przez M. Benzeval, M. Green i S. Macintyre okazało się, że ładne osoby mają się w życiu prościej.5 Naukowcy ci nazwali nawet to zjawisko „premią piękności”. Co wydaje się być, na przykład dla mnie niedorzeczne, ale badania pokazują, że osoby atrakcyjne mają lepsze wyniki w nauce.6 Ładnym ludziom ponadto łatwiej jest zdobyć zatrudnienie,7,8 odnieść sukces zawodowy,9,10 czy też otrzymywać wyższe wynagrodzenie.11,12,13 Dodatkowo, natrafiłem na trzy badania na temat korelacji otyłości i wzrostu względem zarobków.14,15,16 Wyniki jasno wskazały, że osobom szczupłym i wyższym zazwyczaj więcej się płaci za pracę, bądź łatwiej im o podwyżkę. Nawet w wojsku oficerowie o bardziej dominujących rysach twarzy osiągali wyższe stopnie, niż ich łagodniej wyglądający koledzy.17

Brzydkie dzieci

Mówi się, że nie ma brzydkich dzieci. Albo inaczej, że małe jest piękne. Cóż, prawda okazuje się nieco inna. Po przeprowadzonych we Wielkiej Brytanii badaniach okazało się, że co piąty rodzic uważa swoje dziecko za brzydkie.18

Małe jest piękne

Ernst Friedrich Schumacher

Nawet wśród celebrytów, gdzie piękno jest walutą okazuje się, że niektórzy retuszują zdjęcia swoich dzieci19,20,21 lub wprost mówią, że są brzydkie.22 Jeśli w rodzinie, gdzie rodzice uważają swoje dziecko za brzydkie, urodzi się kolejne, bardziej atrakcyjne może dojść do faworyzowania tego ładniejszego. Ma to nawet swój naukowy termin zwany atrakcjonizmem (lookizm).23,24 Atrakcjonizm to nic innego jak dyskryminacja ze względu na wygląd zewnętrzny. A czy ładne dziecko może być bardziej kochane?

Badania mówią, że tak. Obserwacje pod przewodnictwem dr Harrel’a wykazały, że rodzice bardziej dbali o ładne dzieci, aniżeli o te brzydkie.25 Co więcej otaczali je większą opieką. 

Czy liczy się wygląd?

W badaniach z 1945 roku naukowcy ustalili, że mężczyźni poszukują fizycznie atrakcyjnych kobiet, zaś kobiety bogatych mężczyzn.26 Jednak z tymi wnioskami należy uważać. Jako, że były przeprowadzane w ubiegłym wieku, kontekst kulturowo ekonomiczny był zupełnie inny. Dlatego też szukałem nowszych badań. Te świeższe, prowadzone przez Bussa, na grupie 10 047 uczestników z 37 różnych kultur okazało się, że obie płcie pragną atrakcyjnego fizycznie partnera.27 Jednak w badaniach tych waga wyglądu mężczyzny była zrównana wadze jego zarobkom. Buss wytłumaczył to wtedy ewolucyjnie. Mężczyźni pragną pięknych kobiet ze względu na chęć posiadania potomstwa, kobiety ładnych i bogatych mężczyzn ze względu na możliwość zapewnienia potomstwu przetrwania. Jednak tu znów kontekst kulturowy nieco się już zmienił, gdyż obecnie każdy jest kowalem swojego losu – zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

W człowieku wszystko powinno być piękne; i twarz, i ubranie, i dusza, i myśli

Anton Czechow

Dlatego też wyszukałem jak najbardziej aktualne badania. Natrafiłem tym sposobem na badania przeprowadzone w USA w 2008 roku przez Eastwick’a i Finkel.28 Biorąc pod uwagę szybsze przemiany kulturowe w tamtym kraju, można je przyrównać do Polski, czasów obecnych. Co się okazało? Otóż zarówno kobiety, jak i mężczyźni najwyżej oceniają wygląd fizyczny partnera. Dopiero później jest osobowość, czy pieniądze. Potwierdzają to ewaluacyjne badania przeprowadzone przez prof. Lao i prof. Zhang.29

Osobowość

Napisałem, że osobowość liczy się mniej niż wygląd. To dokładając jeszcze do pieca dopowiem, że to nasz wygląd determinuje jakie cechy charakteru mogą zostać nam przypisane. Opisuje to efekt aureoli lub innymi słowy efekt halo.30 Potwierdzają to badania przeprowadzone przez portal randkowy OkCupid. Otóż domniemana wartość osobowości jest wprost proporcjonalna do wyglądu. Im ładniejsza osoba, tym bardziej wartościowa jej osobowość,31 zaś osoby randkujące bardziej zwracają uwagę na wygląd aniżeli na opis. Można wyciągnąć z tego wnioski i domyślić się, dlaczego Tinder i Badoo (gdzie ocenia się głównie po atrakcyjności) są najpopularniejszymi serwisami randkowymi.32

Piękno się nie rodzi, piękno się robi

Osmel Sousa

Dlatego też nie ma się czemu dziwić, jeśli stwierdzę, że charakter zaczyna się liczyć dopiero wtedy, kiedy wygląd spełnia wymagania. Dotarłem bowiem do badania, którego wnioski jasno wskazują, że matki i ich córki wybierają potencjalnych partnerów niezależnie od osobowości, jeśli ci spełniają wymagany przez nie poziom atrakcyjności.33 

Jako ciekawostkę dopowiem, że bycie nieatrakcyjnym zmniejsza powodzenie mężczyzn, jednak nie kobiet.34 Powiem więcej. Nieatrakcyjne kobiety częściej wychodzą za mąż, aniżeli atrakcyjne.35 Dowiodły tego badania z 2018 roku, których wnioskiem był również fakt, iż małżonkowie bardzo atrakcyjnych kobiet zarabiają o wiele więcej niż małżonkowie innych.36

Relacje

W czasie owulacji najbardziej pożądanymi cechami wyglądu dla kobiet są mężczyźni o androgenicznych i symetrycznych twarzach, takich gdzie szeroka szczęka jest mocno zarysowana.37 Co ciekawe, mężczyźni tacy są z reguły bardziej zwodniczy38 i mniej godni zaufania.39 Kobiety wybierają również takich mężczyzn w kontekście relacji krótkoterminowych (czyli mówiąc potocznie „na jeden raz”).40 Kobietom łatwiej jest osiągnąć orgazm z mężczyzną o bardziej męskiej twarzy.41 Fakt ten ma podłoże genetyczne. Bardziej męska twarz oznacza zdrowie, a co za tym idzie zdrowie potomstwo. W związku z tym zaś genetyka odczuwaną przyjemnością popycha kobiety do stosunku z takim mężczyzną.42 Jakie więc partnerki wybierają mężczyźni?

Piękno polega na właściwej proporcji i blasku

Tomasz z Akwinu

Otóż mężczyźni atrakcyjność oceniają przez pryzmat proporcji talii do bioder.43 Co ciekawe dotyczy to również mężczyzn, którzy są niewidomi od urodzenia, co potwierdziły badania z 2010 roku, prowadzone pod przewodnictwem dr Karremans’a.44

Twarz, niewątpliwie jest najważniejszym aspektem przy wyborze partnera. Niezależnie której płci.45 Co więcej, twarz jest dla nas dużo ważniejsza, niż ciało.464748

Wzrost

W światku memów przyjęło się sądzić, że mężczyźni poniżej 180 cm wzrostu nie mają szans u większości kobiet. Potwierdzają to również badania. Grupa naukowców z Uniwersytetu Chicagowskiego i MIT stworzyła nawet wzory przedstawiające potrzebne rekompensaty względem niskiego wzrostu partnera. Tak przykładowo  mężczyzna o wzroście 167,6 cm musi zarabiać o 175 tys. dolarów rocznie więcej by być tak samo pożądanym partnerem, jak mężczyzna zarabiający 62,5 tys. dolarów i wzroście 182,8 cm.49 Jednak czy wzrost ma związek jedynie z powodzeniem u kobiet? Nic bardziej mylnego. 

Wzrost ma również związek z wysokością zarobków. Jak przekonują prof. Judge i prof. Cable wzrost jest skorelowany nie tylko z wynagrodzeniem, ale również z możliwością zaistnienia jako lider i osiągnięciem sukcesu.50 Co więcej odnotowano również wpływ wzrostu na ocenę charakteru. Badania potwierdziły, że wzrost człowieka jest związany z jego dominacją (szczególnie kiedy konfrontowane są osoby tej samej płci).51 Ponadto ryzyko popełnienia samobójstwa jest dwa razy wyższe u niskich mężczyzn, aniżeli u wysokich.52

Chciałem zniszczyć całe piękno […] Chciałem, żeby cały świat stoczył się na dno.

Chuck Palahniuk

Podsumowanie

Jak sami widzicie nasz wygląd determinuje wiele aspektów w naszym życiu. To co było jedynie moim przeczuciem okazało się być naukowo potwierdzone. Przysłowie o nieocenianiu książki po okładce możemy włożyć więc między bajki, gdyż wygląd to nie tylko wpływ na relacje, ale na wiele innych aspektów w naszym życiu. To wpływ na zarobki, awanse, szczęście, samoocenę, a nawet stopnie wojskowe czy opisane w ostatnim akapicie samobójstwa. 

Co w takim razie zrobić? Musimy zrobić jedną z dwóch rzeczy: albo zmienić swój wygląd (na przykład odchudzając się), albo zaakceptować się takimi jakimi jesteśmy, przestać przejmować się krytyką, żyć po swojemu i osiągać swoje cele bez względu na okoliczności.  

Post scriptum

Czytając ten post jedna z osób powiedziała mi, że nie można zmienić twarzy. Otóż można. Wygooglujcie sobie „mewing”. Wzrost? Można jak Tom Cruise zainwestować w buty podwyższające 😉 Aczkolwiek zdecydowanie prościej jest zwyczajnie się zaakceptować.

1https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982218307668?via%3Dihub
2https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S016363839890011X#!
3https://www.newscientist.com/article/dn6355-babies-prefer-to-gaze-upon-beautiful-faces/
4https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1559-1816.1980.tb00715.x
5https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3661660/
6Umberson D., Hughes M. „The Impact of Physical Attractiveness on Achievement and Psychological Well-Being” w Social Psychology Quarterly 1997 nr 50 str. 227–236
7Tews M.J., Stafford K., Zhu J. „Beauty revisited: The impact of attractiveness, ability, and personality in the assessment of employment suitability” w International Journal of Selection and Assessment 2009 nr 17 str. 92–100.
8https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/000282806776157515
9Langlois J.H., Kalakanis L., Rubenstein A.J., Larson A., Hallam M., „Maxims or myths of beauty? A meta-analytic and theoretical review” w Psychological Bulletin 2000 nr 126 str. 390–423.
10https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1744-6570.2003.tb00157.x
11https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19450010/
12Hamermesh D., Biddle J. „Beauty and the labor market” w American Economic Review 1994 nr 84 str. 1174–1194.
13Feingold A. „Good-looking people are not what we think” w Psychological Bulletin 1992 nr 111 str. 304–341
14Han E., Norton E.C., Stearns S.C. „Weight and wages: fat versus lean paychecks” w Health Economics 2009 nr 18 str. 535–548
15Baum C.L., Ford W.F. „The wage effects of obesity: a longitudinal study” w Health Economics 2004 nr 13 str. 885–899
16https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20431413/
17Mueller U. „Facial dominance of West Point cadets as a predictor of later military rank” w Social Forces 1996 nr 74 str. 823-850. 
18https://www.poll-vaulter.com/tag/18-of-parents-think-baby-is-uglly/
19https://www.se.pl/wiadomosci/gwiazdy/anna-wendzikowska-retuszuje-zdjecia-corki-fani-atakuja-dziennikarke-aa-TAsM-Mghm-AfbZ.html
20https://www.papilot.pl/lifestyle/bez-tabu/42146/retuszowanie-zdjec-dziecka
21https://www.eska.pl/hotplota/news/khloe-kardashian-retuszuje-zdjecia-corki-zmienila-jej-kolor-oczu-aa-CQLf-k5VC-FSdd.html
22https://www.herfamily.ie/news/katie-price-calls-daughter-princess-ugly-loose-women-2-275894
23https://epedagogika.pl/dzialania-profilaktyczne/atrakcjonizm-grozne-zjawisko-dyskryminacji-wsrod-najmlodszych-4723.html
24https://bahaiteachings.org/lookism-hidden-form-discrimination/
25https://www.sciencedaily.com/releases/2005/04/050412213412.htm
26Hill R. „Campus values in mate-selection” w Journal of Home Economics 1945 nr 37 str. 554–558
27Buss D. M. „Sex differences in human mate preferences: Evolutionary hypotheses tested in 37 cultures” w Behavioral and Brain Sciences 1989 nr 12 str. 1–49.
28https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18211175/
29https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19558447/
30https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250375
31https://www.gwern.net/docs/psychology/okcupid/weexperimentonhumanbeings.html
32https://mobiletrends.pl/https-www-mobiletrends-pl-co-jest-lepsze-niz-tinder/
33https://link.springer.com/article/10.1007/s40806-017-0092-x
34Martinez-Pestor J.I. „How important is Physical Attractiveness in the marriage market” w Revista Espanola de Investigaciones Sociologicas 2017 nr 159 str. 91-112
35https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29674180/
36tamże.
37Penton-Voak I. S., Perrett D. I., Castles D. L., Kobayashi T., Burt,D. M., Murray L. K., Minamisawa R. „Menstrual cycle alters face preference” w Nature 1999 nr 399 str. 741-742
38Haselhuhn M. P., Wong E. M. „Bad to the bone: Facial structure predicts unethical behavior” w Proceedings of the Royal Society 2012 nr 279 str. 571-576
39Stirrat M., Perrett D. I. „Valid facial cues to cooperation and trust: Male facial width and trustworthiness” w Psychological Science 2010 nr 21 str. 349–354.
40Valentine K. A., Li N. P., Penke L., Perrett D. I. „Judging a Man by the Width of his Face: The Role of Facial Ratios and Dominance in Mate Choice at Speed-Dating Events” w Psychological Science 2014 nr 25(3) str. 806-811.
41Puts D. A., Jones B. C., DeBruine L. M. „Sexual selection on human faces and voices” w Journal of Sex Research 2012 nr 49 str. 227-243.
42Puts D. A., Jones B. C., DeBruine L. M. „Sexual selection on human faces and voices” w Journal of Sex Research 2012 nr 49 str. 227-243.
43https://www.researchgate.net/publication/332968715_Evidence_supporting_nubility_and_reproducitve_value_as_the_key_to_human_female_physical_attractiveness
44Karremans J.C., Frankenhuis W.F., Arons, S. „Blind men prefer a low waist-to-hip ratio” w Evolution and Human Behavior 2010 nr 31 str. 182-186.
45Currie T.E., Little A. „The relative importance of the face and body in judgments of human physical attractiveness” w Evolution and Human Behavior 2009 nr 30(6) str. 409-416.
46https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16318594/
47https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090513897000032
48Thornhill R,, Gangestad S.W. „Human Fluctuating Asymmetry and Sexual Behavior” w Psychological Science 1994 nr 5(5) str. 297-302
49https://www.yieldopedia.com/paneladmin/reports/57b80df49e4b764bcb427cce3dbf868c.pdf
50Judge T.A., Cable D.M., „The Effect of Physical Height on Workplace Success and Income: Preliminary Test of a Theoretical Model” w Journal of Applied Psychology 2004 nr 89(3) str. 428–441 
51https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0117860
52Magnusson P. K. E., Gunnel D., Tynelius P., Smith G.D., Rasmussen F. „Strong Inverse Association Between Height and Suicide in a Large Cohort of Swedish Men: Evidence of Early Life Origins of Suicidal Behavior?” w The American Journal of Psychiatry 2005 nr 162 str. 1373-1375
Please follow and like us:
error

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
Google+