Dieta dla mózgu - tata po rozwodzie
Nauka

Dieta dla mózgu

Mózg jest niewątpliwie najważniejszym narządem w organizmie człowieka. Korzystamy z niego cały czas. Jednak do końca nie wiemy jak o niego dbać. Dlatego pragnę Wam przedstawić kilka sposobów na efektywne wspomaganie pamięci i koncentracji oraz receptę na bardziej klarowne i logiczne myślenie.  

Farmakologia

Na studiach zaczęła się sesja – okres wzmożonego wysiłku narządu pamięci wszystkich studentów. Mimochodem zauważyłem studentki, które zamierzają wspomagać się farmakologicznie Piracetamem, czyli lekiem podawanym przy chorobie Alzheimera, przypadłościach dyslektycznych i innych zaburzeniach funkcji poznawczych. Sytuacja ta spowodowała, że postanowiłem odnaleźć swój, stary artykuł, dotyczący diety wspomagającej pracę mózgu i zapamiętywanie, którym chciałbym się z Wami podzielić.

Mózg

Kiedy zastanawiamy się jak zadbać o mózg zapewne myślimy o różnego rodzaju ćwiczeniach umysłowych, krzyżówkach a może nawet lekach nootropowych, jak na przykład wspomniany wyżej Piracetam.  

Jeśli w tej chwili, myślicie właśnie o różnych rozwiązaniach, to świetnie! Używanie wyobraźni, bowiem jest skutecznym ćwiczeniem usprawniającym pracę mózgu, w trakcie którego neurony wysyłają informacje z prędkością do 100 mb/s.[I]

Oprócz wyobraźni są jeszcze inne sposoby na usprawnienie pracy mózgu. Jeden z nich to dieta dla umysłu. Dowodem na to, że coś takiego w ogóle istnieje jest historia Włocha Gianni Golfera[II] – człowieka, który jest uważany za mistrza w zapamiętywaniu. Jest on w stanie bezbłędnie powtórzyć ciąg 10.000 cyfr po jednorazowym ich usłyszeniu. Co ciekawe w młodości miał kłopoty z pamięcią i był samoukiem w dziedzinie mnemoniki.[III] Dziś zaś jest wzorem dla wielu trenujących wyczynowe zapamiętywanie. Gianni Golfera, oprócz ćwiczeń umysłowych selektywnie dobiera produkty, których spożywanie daje widoczne efekty.

Opierając się między innymi na poradach mistrza, przygotowałem kilka podpowiedzi dotyczących codziennego menu, które sprawią, że będziecie czuli się mądrzejsi niż Wam się wydaje, a Wasze zdolności poznawcze będą pracować o wiele sprawniej.

Poranek

Po przebudzeniu zalejcie pół szklanki płatków owsianych gorącą wodą. Wypicie takiej owsianki, bez mleka, będzie miało zbawienny wpływ nie tylko na Twój mózg, ale i na całe ciało.

Znajdujący się w owsie błonnik pęcznieje w żołądku dając poczucie sytości, beta – glukan wpływa pozytywnie na gospodarkę lipidową, ochrania błonę śluzową, dodatkowo obniżając poziom cholesterolu we krwi. Zawarte w owsie połączenie potasu, magnezu, żelaza, wapnia, oraz witamin z grupy B skutecznie niweluje stres i bezsenność.   

Do owsianki kawa

Kawa zawiera kofeinę, która działa stymulująco na mózg. Ten psychoaktywny związek jest inhibitorem receptorów dopaminergicznych, działa pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy i korę mózgową.

Kiedy pijemy kawę zwiększa się sprawność naszego myślenia, koncentracja i rośnie skupienie uwagi. Poprawiają się zdolności logiczne i pamięć. Kofeina obniża także zmęczenie psychiczne i fizyczne.

Poprzez pobudzenie mięśnia sercowego podwyższa się nieznacznie ciśnienie tętnicze. Dzięki rozszerzeniu naczyń krwionośnych i zwiększeniu pojemności wyrzutowej serca nasz mózg staje się lepiej ukrwiony i dotleniony.

Śniadanie pełnoziarniste

Jeśli na co dzień spożywacie jasne pieczywo, a zamierzacie zdrowo „dopingować” mózg, to mam dla Was radę – oddajcie jego zapas potrzebującym.

Białe pieczywo, ale również jasny makaron i ryż mają wysoki indeks glikemiczny, który powoduje skoki glukozy. Nieregularnie dostarczane paliwo do mózgu działa jak zanieczyszczone paliwo na samochód. Silnik dusi się i gaśnie. Z organizmem człowieka jest podobnie. Odczuwamy spadki koncentracji, rozdrażnienie, obniżenie nastroju, wzrost agresji etc.

Wybierając produkty pełnoziarniste dajemy sobie prezent w postaci węglowodanów złożonych i błonnika. Stały przypływ energii do mózgu, witaminy grupy B, które są niezbędne do syntezy neuroprzekaźników, magnez, który niweluje stres, kwas foliowy, dotleniający nasz mózg i pobudzający wzrost komórek nerwowych to tylko niektóre z zalet.

Zmieniając pieczywo na ciemne przestaniemy odczuwać zmęczenie psychiczne, senność, rozdrażnienie, a w zamian za to wzrośnie poziom koncentracji, polepszy się pamięć i zaczniemy uczyć się szybciej. Nie zdziwcie się, jeśli zaczniecie przypominać sobie sytuacje, o których dawno już zdążyliście zapomnieć.

Co do chleba?

Najlepszym dodatkiem do chleba w porannym śniadaniu są niewątpliwie ryby! Zwłaszcza te morskie, bogate w kwasy Omega-3 i Omega-6, chroniące neurony i przyspieszające przewodzenie impulsów. Mało tego, dr Sandrine Thuret udowodniła, że kwasy te, przyczyniają się do produkcji nowych neuronów, czyli neurogenezy.[IV] Dieta bogata w tłuszcze nienasycone zwiększa wydzielanie serotoniny, popularnie nazywanej hormonem szczęścia. Uśmiech od ucha do ucha od samego rana? Oczywiście! Do chleba dodać możemy również jaja, pomidory, czy kurczaka.

Drugie śniadanie

Kolejna bomba dobrego humoru i koncentracji.

Wystarczy zmieszać jogurt naturalny z otrębami, pestkami z dyni, bądź słonecznika i orzechami włoskimi. Zalety? Niwelujemy kłopoty z pamięcią, dotleniamy mózg, tworząc armię czerwonych krwinek, hamujemy demencję, tworzymy naturalną tarczę przed chorobą Alzheimera, czy ADHD.

Woda

Według informacji przekazywanych w mediach trzeba pić przynajmniej dwa litry wody dziennie. Czy taka ilość wody wystarczy dla kogoś kto ma 50 kg? Z pewnością, ale jeśli tak, to co z człowiekiem, który waży ponad setkę?

Otóż istnieje prosty sposób, by wiedzieć ile dokładnie wody potrzebuje Wasz organizm. Wystarczy podzielić swoją wagę przez 11. To właśnie tyle szklanek wody dziennie potrzebuje nasze ciało, by optymalnie pracować.

Niedobory wody wywołują bóle i zawroty głowy. Mózg w 80% składa się z wody. To od niej zależy szybkość przewodzenia impulsów nerwowych. Mówiąc prostym językiem, jeśli mamy odpowiednio nawodniony organizm zaczynamy myśleć szybciej i sprawniej.

Obiad

Cynk na koncentrację + lecytyna na pamięć.

Wybierajmy fasolę, zielony groszek, jaja, wątróbkę i pieczonego halibuta – źródło lecytyny i kwasów DHA i EPA. Dzięki temu odsuniemy w kąt senność i zmęczenie w środku dnia. Dodatkowo odbudujemy komórki nerwowe i zwiększymy odporność.

Przekąski

Kto potrafi sobie poradzić bez podjadania między posiłkami? Chyba każdy lubi od czasu do czasu pochrupać. Czy chrupać można zdrowo? Oczywiście!

Wybierając suszone truskawki, bądź marchew dostarczamy organizmowi antyoksydantów, chroniąc się przed demencją starczą. Mało tego, owoce takie jak maliny, poziomki, borówki, arbuzy, cytrusy, wiśnie, czy morele chronią całe nasze ciało przed starzeniem, zapobiegają powstawaniu zmarszczek czy rozwijaniu się chorób. Chrupmy również orzechy. Dostarczymy sobie odpowiedni zastrzyk choliny, która przekształcona do acetylocholiny usprawni funkcjonowanie układu nerwowego. Oprócz  wyostrzenia koncentracji i pamięci, uchronimy się przed zmianami miażdżycowymi i zawałem serca.

Kolacja

Dla osób zmagających się z bezsennością dobrze dobrana kolacja pomoże przespać noc i obudzić się wyspanym. Wybierając produkty na kolację postawmy na jogurt, maślankę, produkty rybne, lekkie wędliny, otręby i produkty pełnoziarniste. Zaaplikujemy sobie tym samym zastrzyk magnezu, wyciszymy się i zrelaksujemy. Do popicia zaparzmy zieloną herbatę. Przed samym snem polecam również zjeść banana.

Zęby

Tyle o jedzeniu, a nic o higienie jamy ustnej. Przecież po każdym posiłku powinno się myć zęby. Czy mycie zębów również może wpłynąć na pracę mózgu? Oczywiście!

Jak wiadomo, większość past do zębów jest wzbogacona fluorem. Badania prowadzone w Śląskiej Akademii Medycznej dowiodły, iż nadmiar fluoru działa szkodliwie na organizm[V], powodując ryzyko wystąpienia nowotworu mózgu, blokowanie wchłanialności magnezu oraz ogólne rozdrażnienie i nerwowość

Wybierając pastę do zębów zwróćmy uwagę, czy jest ona bez fluoru. Wbrew pozorom nie jest trudno dostępna, czy droga. Sam wybieram pastę polskiej firmy, która sprzedawana jest w marketach za cenę ok. 6 zł.

Prosta dieta dla naszego mózgu

Wybierając dietę mózgu wywieramy pozytywny wpływ nie tylko na mózg, ale na cały swój organizm. Dzięki drobnym zmianom dodamy sobie energii, spowolnimy starzenie, obniżymy cholesterol, czy ryzyko chorób, ale również będziemy czuli się syci jedząc mniej. Jeśli jest tyle superlatyw, niewymagających wielkiego wkładu pracy, to dlaczego by nie spróbować? Ponadto, w trakcie całego życia zjadamy ok. 40 ton żywności,[VI] zadbajmy więc, aby te 40 ton miało na nas pozytywny wpływ.


[I] https://edutorial.pl/nauka/10-liczbowych-ciekawostek-o-mozgu/
[II] https://www.focus.pl/artykul/pamiec-prawie-absolutna-gianni-golfera-opowiada-o-swojej-metodzie
[III] https://sjp.pwn.pl/slowniki/mnemonika.html
[IV] https://www.kcl.ac.uk/ioppn/depts/bcn/Our-research/Cells-behaviour/thuret-adult-neurogenesis/about
[V] https://www.nami24.pl/pl/i/Fluor-szkodzi/46
[V] https://www.focus.pl/artykul/zjesz-9-sloni
Please follow and like us:
error

Jeden Komentarz

  • Moria

    À propos informacji na temat fluoru, to chcę zwrócić uwagę na to, że w podanym przez Ciebie linku pasta do zębów nie jest głównym „bohaterem” artykułu. Widzę w nim jeszcze wiele innych „źródeł” fluoru, które łącznie mogą nam szkodzić. Poza tym nie ma w tym artykule żadnych odnośników do badań, które potwierdzają informacje zawarte w tekście. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że co badanie, to inny wynik i wnioski ;)….Dlatego polecam Ci zapoznać się też z tym materiałem 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=qJzGIJ022jM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
Google+